واحد تقطیر در خلاء


واحد تقطیر در خلأ (Vacuum Distillation Unit)
امروزه با هدف کاهش مشکلات زیست محیطی و افزایش ارزش افزوده محصولات نفتی، واحدهای جانبی پالایشگاهی نصب و راه اندازی می‌شود. یکی از این واحدها، واحد تقطیر در خلأ است که اصطلاحاً به آن VDU نیز گفته می‌شود. خوراک این واحد ته ماند برج اتمسفریک یا مازوت است. باقیمانده اتمسفری که سنگین‌ترین اجزای نفت خام را در خود دارد، به دلیل انجام واکنش‏های کراکینگ نمی‌توان هیدروکربن‌های آن را تا دمای بالاتر از 400 درجه سانتیگراد، حرارت داد؛ همچنین ایجاد پدیده کک در خطوط انتقال و تجهیزات باعث افزایش هزینه عملیاتی و کاهش بازده فرآیند خواهد شد. از این رو تقطیر اجزای سنگینی که باقیمانده اتمسفری خوانده می‌شوند در فشار پایین و در حدود 10 تا 40 میلیمتر جیوه (نزدیک به خلأ) انجام می‌شود. فشار کمتر، دمای جوش هیدروکربن‌ها را پایین آورده، در نتیجه عملیات تقطیر را می‌توان در دمای کمتری انجام داد. برجی که این عملیات در آن انجام می شود، برج تقطیر خلأ نامیده می‌شود. در این برج، ابتدا باقیمانده اتمسفری را پیش گرم کرده و سپس به یک کوره حرارتی می‏فرستند تا دمایش به حد لازم برسد. در این کوره بخار آب نیز تزریق می‏شود که هدف آن افزایش سرعت جریان در لوله‏های کوره، کاهش کک و کاهش فشار جزئی هیدروکربن‏ها است. مقدار بخار مصرفی بستگی به فاصله جوش خوراک دارد و معمولاً بین 10 تا 15 پوند برای هر بشکه است. دمای خروجی کوره با توجه به فاصله جوش خوراک، درصد تبخیر جریان و میزان تشکیل کک مشخص می‏شود و معمولاً بین 380-450 درجه سانتیگراد است. فشار حقیقی نیز تعیین کننده میزان تبخیر خوراک در منطقه تبخیر آنی می‏باشد.
در طراحی برج تقطیر خلأ باید سعی شود که افت فشار بین دستگاه ایجاد کننده خلأ و منطقه تبخیر آنی به حداقل برسد. خلأ با استفاده از اجکتورهای بخار و کندانسورهای بارومتری و یا به وسیله پمپ خلأ تأمین می‏شود. تعداد و ابعاد اجکتورها و کندانسورها بستگی به خلأ مورد نظر و کیفیت بخار دارد. با توجه به پایین بودن فشار در برج تقطیر خلأ، حجم بخارهای تولید شده به ازای هر بشکه خوراک خیلی بیشتر از حجم آن‏ها در ستون تقطیر اتمسفری بوده لذا معمولاً قطر این برج‌ها بزرگتر از برج اتمسفری خواهد بود. تعداد سینی‏های برج تقطیر خلأ بین 8 تا 20 عدد است.

محصولات خروجی از این واحد شامل موارد زیر هستند:

  • LVS (Light Vacuum Slops)
  • LVGO (Light Vacuum Gasoil)
  • HVGO (Heavy Vacuum Gasoil)
  • HVS (Heavy Vacuum Slops)
  • VB (Vacuum Bottom)

این محصولات یا به عنوان محصول نهایی و یا به عنوان خوراک واحد کراکینگ و فرآیندهای روغن روان کننده مورد استفاده قرار می‌گیرند. محصول پایین برج خلأ (VB) نیز جهت تولید قیر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

شرکت شکوه صنعت اسپادان نیز که در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد با تکیه بر مهندسین داخل و بروز ترین متودها و نرم افزارها توانسته به یکی از پیشگامان مجری واحدهای VDU در هر چهار فاز EPCC تبدیل شود که در حال حاضر پالایشگاه تقطیر در خلأ شهر بصره کشور عراق، که در زمان نگارش این گزارش فازهای طراحی پایه و تفصیلی و ساخت آن انجام شده است، یکی از این واحدها می‌باشد.

Untitled

برج تقطیر خلأ

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خانه درباره ماتماس با ما