واحد بازیافت و تصفیه روغن کارکرده

طراحی پایه (Basic Design) و تفضیلی (Detail Design)، مهندسی خرید، ساخت، نصب و راه­اندازی واحد بازیافت و تصفیه روغن کارکرده

بازیافت مجدد روغن کارکرده علاوه بر فواید اقتصادی و زیست محیطی بالا، موجب حفظ منابع طبیعی با ارزش (نفت خام) می شود. این امر موجب جذب سیاستمداران و سرمایه گذارن به این صنعت شده است. تحت شرایط معمول، روغن را نمی توان به راحتی از بین برد و با توجه به ساختار آلوده پذیری که دارد به راحتی توسط حلال های دیگر آلوده می گردد. این امر باعث می شود که روغن به صورت بالقوه  قابلیت جذب آلودگی را داشته باشد و می بایست از ورود آن به محیط زیست جلوگیری گردد. تنها راه و بهترین گزینه جهت استفاده مجدد از آن، بازیافت وتصفیه روغن های کارکرده به حالت اولیه می باشد. روغن سوخته، در طول مصرف یا کاربرد به سبب آلوده شدن با ناخالصی یا از دست دادن خواص اولیه برای اهداف اصلی کاربردش، دیگر مناسب نمی باشد.

جهت بازیافت روغن کارکرده روش های مختلفی از جمله تقطیر، هیدروژناسیون، اسیدی، قلیایی و… وجود دارد. چهار روش زیر عمده ترین روش های بازیافت روغن کارکرده می باشند.

  1. تصفیه با اسید موسوم به روش اسیدی

در این روش، روغن به وسيله اسيد سولفوريك تصفيه مي شود. اين عمل باعث حذف مواد نامطلوب موجود در روغن                  مي گردد. حذف اين مواد باعث افزايش طول عمر، بهبود رنگ و افزايش شاخص گرانروي روغن مي شود. این روش یک روش بسیار ساده است و نیاز به نیروی متخصص، شرایط سخت عملیاتی، تجهیزات مدرن و پیچیده ندارد. ورود آلاینده های سنگین به محیط زیست، هزینه بازیافت بالا، زیاد بودن زمان تولید و کیفیت پایین محصول از معایب این روش می باشد.

  • تصفیه با خاک رنگ بر موسوم به روش خاک

در این روش روغن کارکرده به همراه یک ماده افزودنی و خاک رنگ بر ارزان قیمت وارد دیگ پخت می شود و پس از حرارت دیدن، سبک ها جدا می شوند و مابقی که شامل روغن و خاک رنگ بر می باشد وارد فیلتر پرس می شود و پس از جداسازی خاک، روغن پایه به دست می آید. عدم نیاز به اسید و سادگی فرآیند از مزایای این روش می باشد. به دلیل مصرف زیاد خاک رس، عملکرد پایین آن، دفع مقدار زیادی خاک رس در محیط زیست و هم چنین وابستگی فرآیند به نوع خاصی از خاک رس، استفاده از این روش مقرون به صرفه نمی باشد.

  • روش تقطیر تحت خلاء با استفاده از خاک رنگ بر

در این روش روغن ابتدا وارد برج تقطیر سینی دار شده و کل اجزای روغن بخار شده و آب و مواد دیگر مثل گازوئیل و بنزین از قسمت بالای برج خارج شده و اجزای سنگین تر روغن سوخته از پایین برج خارج می شود. بعد از این مرحله روغن داغ وارد مرحله اسیدزنی و سپس وارد مرحله رنگ بری شده و توسط خاک رنگ بر رنگ زدایی می شود. لازم به ذکر است از آن جاکه در روش فوق روغن تحت تاثیر خلاء است نیاز به حرارت بسیار بالا وجود ندارد لذا در این روش نسبت به روش تقطیر اتمسفریک ساختار روغن کمتر آسیب می بیند ولی باز هم به دلیل استفاده از اسید غلیظ و خاک رنگ بر مشکلات زیست محیطی فراوانی ایجاد می شود.

  • روش پیشرفته تقطیر مولکولی در خلاء  (Thin Film Evaporation)

فرآیند جداسازی تقطیر مولکولی در زمان کم، تحت خلاء بالا با فیلم نازک، دمای کنترل شده پایین و بدون هیچ گونه افزودنی شیمیایی ( اسید و خاک ) انجام می شود. روغن پایه که توسط این فرآیند تولید می شود مطابق با استانداردهای موسسه نفت آمریکا و اروپا بوده که خوراک مناسبی برای تدوین و فرموله کردن طیف گسترده ای از روغن های موتور، توربین، هیدرولیک، دنده، گریس و … می باشد.

در این روش ابتدا روغن از فیلترهای اولیه جهت جدا شدن آلودگی های غیر اشباع عبور کرده و سپس جهت جداسازی مواد سبک شامل آب، گازوئیل و بنزین وارد برج تقطیر تحت خلاء با دمای پایین می شود. پس از این مرحله، جهت جداسازی مواد سنگین، روغن وارد راکتورهای تقطیری تین فیلم با فشار وکیوم بالا ( کمتر از 1/0 میلی  بار ) می شود که در آن روغن توسط جاروبه های متصل به روتور به صورت لایه نازک بر روی سطح داغ ( در چند ثانیه ) می نشیند، این تکنیک مسیر آزاد مولکولی را به شدت افزایش داده و موجب تبخیر روغن در دمای پایین می شود. در این مرحله برش های روغن به صورت جز به جز تبخیر و کندانس می شود و بعد از این مرحله اسلاج با ترکیبات رنگی از روغن جدا شده و به صورت اسلاج قیری مورد استفاده جهت صنایع مختلف قرار می گیرد. محصولات خروجی این فرآیند شامل روغن پایه گروه 1 و 2، سوخت تقطیری صنعتی با کیفیت بالا و اسلاج قیری قابل مصرف در تولید قیر پلیمری، آسفالت، ایزوگام و … است. قابل ذکر است در این روش هیچ گونه افزودنی اسید و خاک جهت رنگ بری و خالص سازی نیاز نیست به همین جهت علاوه بر رعایت مسائل زیست محیطی دارای راندمان بالا است. در کشور ایران آخرین روش شناخته شده در خصوص تصفیه روغن روش تین فیلم می باشد که به دلیل مقرون به صرفه بودن و پاک بودن نوع تصفیه مورد توجه قرار گرفته و اکثر تولیدکنندگان روش قدیمی در حال تغییر و روی آوردن به این تکنولوژی هستند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

خانه درباره ماتماس با ما